mandag 11. april 2011

Hola!!

Etter 4-5 herlige dager på Mallorca er jeg hjemme under norsk vårsol igjen, noen erfaringer, kilo, mil og opplevelser rikere. Ja, jeg har faktisk gått opp i vekt i løpet av treningsferien.. det er jo ganske utrolig, men så har jeg spist og drukket meget godt også da, det skal sies. Jeg pleier jo vanligvis ikke spise dessert etter frokosten. Hotellmat er digg.

Reisen nedover gikk bra, selv om det ble ca null søvn den natta. Taxien henta meg litt før halv fire, og flyet tok av 06.40. Jeg var så heldig at jeg fikk en hel rad for meg selv så jeg fikk lagt meg helt ned, så det kan jo hende jeg fikk duppa av litt selv om det ikke føltes sånn.

Vel fremme ved hotellet sto resten av gjengen og trippet, så da var det bare å nusse bittelitt på kjærsten min, skru sammen sykkelen, hive i seg en halv baguett, hoppe inn i sykkeltøyet og legge av gårde på tur. Kjempesnilt av dem å vente på meg. Vi kom oss avgårde 12.45 og det var ingen liten kosetur som sto på planen denne dagen. Men i motsetning til de andre som allerede hadde sykla en uke så var jeg frisk og fin i beina, og det kom jo godt med oppover den 13 km lange bakken opp fjellet.

Opp opp opp


5,5 timer effektiv sykling, lunsj ca på halvveien, totalt 13,3 mil, 1737 høydemeter og over 7 timer på tur. En pangstart på sykleferien med andre ord! Kanonbra vær og stemning. GPS-logg her.
Jeg var litt spent på hvordan jeg og den lånte raceren jeg aldri hadde prøvd før ville komme overens, og vi hadde faktisk en aldri så liten uoverenskommelse angående bremsingen. Jeg fikk liksom ikke hverken ordentlig tak eller kraft og hadde etterhvert store problemer i nedkjøringene. Men med noen justeringer og etter en god del mere bremsing så kom det seg og på dag 4 føltes det greit. Jeg og raceren ble faktisk ganske så gode venner i løpet av dagene. Hvor gode venner kommer senere i blogginnlegget. 

Jeg tok ingen bilder på denne turen, men formann filmet litt med mitt kamera etter at han knuste sitt eget.

En film fra nedkjøringen fra toppen i samlet gjeng. 


Etterhvert som det begynte å gå fortere og ble mere svinger så falt jeg fra. Litt pysete med svinger og fart enn så lenge. Jeg klarte meg også veldig dårlig i felt første dagene, og holdt meg konsekvent flere meter bak. Det ble veldig tungt! Men jeg trente masse og fikk korta inn på intimsona og klarte meg ganske bra (synes jeg selv) etterhvert.

Dag 2, mandag, starta vi fra hotellet klokka 10. Det var det flere som gjorde. De fleste andre la også ut på tur rundt den tiden




Kjærsten min


Rolig ganske flat langtur denne dagen


106 km og en snittfart på 27,3. GPS-logg her.

Jeg øvde meg på å ligge i felt


men falt lett ifra i et uoppmerksomt øyeblikk om det gikk litt fort i en nedoverbakke, og jeg samtidig drev og fikla med kamera


Men gutta var flinke til å ha et øye i nakken så det ble som regel registrert at jeg plutselig ikke hang på lenger. Her er det Anders som har venta på meg og forteller meg hvor nære jeg skal ligge bakhjulet hans


Og jeg gjør så godt jeg kan og tør


Sorry gutta, lover å skjerpe meg. Jeg må visst legge vekk sightseeing-modusen på racertur.


Lønsj

Dag 3, tirsdag, var det også duket for rolig, flat langtur. Resultat: 11,8 mil og en snittfart på 27,6 km/t, snittpuls 124. GPS-logg her.


Det ble en kjempefin tur som vanlig. Mye vind som vanlig. Og mye sol som vanlig. Og mye flott landskap. GoPro-kamera smurt inn med solkrem denne dagen. 






Veldig fornøyd

I byen uten spisesteder fant vi tilslutt et koselig torg, fullt av spisesteder. Her vanket det lunsj.


Jeg hadde en veldig bra felt-dag denne dagen. Og dette tenkte jeg på siste stykket på vei mot hotellet, hvor flink jeg hadde vært som ikke hadde falt ifra en eneste gang, bare vært som klister på bakhjulet til vedkommende foran. Det skulle jeg ikke ha tenkt, for før jeg fikk sukk for meg forsvant hele feltet fra meg i et massivt rykk. Fader, "hva faen skjer nå!" tenkte jeg mens jeg desperat forsøkte å ta dem igjen. Heldigvis kom det en rundkjøring og jeg hang på som en klegg etter det. Men det var ikke morro! 

En liten film fra siste biten inn i byen på vei "hjem":

Onsdag, siste turdagen, var vi bare 3 syklende reapersere igjen, Anders, Nils-Petter og meg. Målet for dagen var Valldemosa. For å komme seg dit må man over 3 fjelltopper, og Valldemosa ligger på topp nr 4. 


Jeg som egentlig liker oppoverbakker mye bedre enn nedoverbakker var strålende fornøyd med dagens rute. Meeeen, alt som går opp, må gå ned.. Men ettersom jeg var blitt mye bedre venn med bremsene så det gikk nå greit. Ikke var det fullt så svingete nedover som første bakkedagen heller. 

Totalt ble turen slik: 11,2 mil, nesten 5 timer sykletid, 1524 høydemeter. GPS-logg her. Rota oss bare bittelittegranne bort inne i en by, men kom oss ut og på riktig kurs igjen.

Siste turen ble en utrolig fin tur. Egentlig ble jeg lovet 5, nesten 6 topper, men så fikk jeg bare 4. Føler meg litt snurt. Så neste år skal jeg ha alle toppene! Trodde vi var i spania for å sykle jeg!

Opp opp

og mere opp

Og enda litt


Sol sol sol

Skyggen min er raskere enn meg opp bakken

Men her er det jeg som er først


På toppen av første toppen var det egentlig ikke noe annet å ta bilde av enn disse to.

Vi må kjøpe vann og lese litt kart

Nedover. Merk utikten til høyre.




Film ned fra topp nr 3:


På hjul

Kjedeolje på leggen er jo litt kult, men det finnes vel en grense for alt

Vi leker jo ikke treningsferie, så vi unnet oss 1 time på stranda med sjampis og pottis i sykletøyet siste dagen. Må jo nesten kjenne sand mellom tærne og vasse litt i vannkanten når man først er i syden!



For noen herlige dager! Flotte turer sammen med en flott gjeng! 4 dager var litt lite så neste gang satser jeg på en hel uke! Jeg ble veldig god venn med raceren jeg fikk låne, såppas at jeg tok steget med å bestille meg en så fort jeg kom hjem! OMG! Men det blir bra det. Det var gøy å være med på racertur. Og jeg må jo nesten ha en racer for å være med på flere. 

Så i slutten av neste uke så blir det en sykkel til meg ut av denne her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar