tirsdag 2. februar 2016

Bring it!

Været når alle andre har fri og er ute på tur:


Sol fra skyfri himmel

Været når Tone har fri og er ute på tur:


Snø. Regn. Tett skydekke.

Men like blid! Å jobbe i turnus har sine fordeler, nemlig en og annen fridag midt i uka. Og da er det mulighet for langtur!

Jeg skal til Finnmark i august. Ja, det skal jeg. 300 km over vidda blir tøft og langt, og jeg skal stille forberedt. Mentalt forberedt. Noe annet enn jeg gjorde på Fjellstafetten i fjor, som jeg enda ikke har fortalt om. Da holdt vi på i 22 timer og jeg trodde virkelig jeg ikke kom til å overleve. Sånn seriøst. Jeg har aldri noen sinne vært så hinsides langt nede i kjelleren. Å drite i å spise mat var visst ikke så lurt, men det er et annet innlegg. Men som en av mine forberedelser mot OF300 så prøver jeg altså å legge inn en skikkelg langtur innimellom. Og dårlig vær? Bring it! I går ble det 8 mil med sti, skiløyper og vei. Stort sett bare is med nysnø over. Det snødde eller regnet hele tiden. Jeg hadde planlagt en og annen kafferast på veien, men siden alt var vått ble det ikke noe stopp før jeg var nesten hjemme. Det ble noen knall og fall der sykkelen rett og slett bare forsvant under meg pga skøytebane under snøen. Gjennom østmarka var det helt utrolig mye is. Snø som stakk i øya. Snø og slaps som sprutet og smeltet oppi skoa langsetter gamle Mossevei. Men jeg hadde en utrolig fin tur. Jeg hadde hele dagen. Jeg bare kosa meg. Stoppa og tok litt bilder underveis, men pga nedbøren så sleit jeg med skjermen på telefonen og den virket tidvis ikke. I tillegg gikk den tom for strøm, og den måtte ligge en stund på lading. Jeg var litt redd jeg knuste den da jeg landa på sekken og sklei på den noen meter ned til Skytta, men det gikk bra. Men jeg må innrømme at jeg var bittelitt sliten da jeg skulle avslutte over Gjelleråsen. På isete grovtråkka sti. Da ble det gåing i bakkene for å si det sånn. Og på Kjerringfred fikk jeg endelig kaffekoppen min. Å trene på å ha det kjipt og være sliten må da være bra. Men jeg hadde det egentlig aldri kjipt. Ble bare litt sliten.

Prøvde meg på Pioneren, men det var for mye is og nysnø og jeg sleit med å klikke inn, så jeg tok av og fulgte Skullerudåsen ned mot Skullerud og Grønmo. Jeg og fatbiken har blitt veldig gode venner og jeg digger den rett og slett!

Hvervenbukta

 

 Speilblank is under snøen. Dette er oppover slettfjell fra Hestehullet

Solemskogen. Dette er senere på dagen og det har snødd mer og folk har til og med rukket å gå på ski. Det er is under så jeg spant i oppoverbakkene og var særdeles forsiktig i svingene. 
 

Endelig på Kjerringfred. Her ble det en kaffekopp og en skive før siste sjarmøretappe hjem. 


Neste helg er det Sufferfest Marathon i Oslo. Per nå er vel 127 påmeldt og opplegget er at vi skal sykle på rulle i en hall på Oppsal, 10 sufferfest-filmer på rad, med 10 minutter pause i mellom. Jeg gleder meg! Totalt blir det 10,5 timer, inkludert pauser. Så bare 9 timer med aktiv sykling. Jeg er litt bekymra for at det ikke blir kjipt nok, men det kan jo hende jeg blir positivt overraska og at det blir dritkjipt. For jo kjipere jo bedre! Jeg sier bare: BRING IT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar